Er is al veel geschreven over de uitgeschakelde snelladers van Izivia/Corri-door langse de Franse péage. Voor mensen met een elektrische auto anders dan het merk Tesla is dit een serieus probleem. Hoewel er oplossingen aankomen is het voorlopig nog even behelpen als je met je EV comfortabel het zuiden van Frankrijk wilt bereiken. Vooral als je auto een CCS aansluiting heeft. Het aanbod van reguliere laadpalen is in grote delen van het land al behoorlijk toegenomen, maar deze laadpalen zijn niet krachtig genoeg om in korte tijd veel bij te laden. Hiervoor heb je de snelladers nodig. En júist van deze snelladers zijn er nu dus een kleine 200 uitgeschakeld.
De meest gestelde vraag is de afgelopen weken dan ook; hoe kom ik met mijn elektrische auto in Zuid Frankrijk?
Tesla rijders uitgezonderd
Tesla bestuurders hebben geluk, zij hebben immers toegang tot de Tesla SuperChargers waar ze voordelig en snel heel Frankrijk mee door kunnen. Dit artikel zal daarom voornamelijk betrekking hebben op EV rijders van andere merken die deze luxe helaas niet hebben.
In de volgende tabellen kun je precies zien met welke snellaad aansluiting en via welke stations je het zuiden van Frankrijk het makkelijkst bereikt. De lijst met snelladers begint bij de Nederlands-Belgische grens. Elk laadpunt kun je aanklikken voor meer specifieke informatie, waar mogelijk zijn de snelladers met negatieve recensies uit de lijst gehaald en snellaad stations met meerdere laadpalen hebben een lichte voorkeur.
De enkele Izivia/Corri-door stations die je in deze tabellen ziet zijn gewoon in bedrijf. Dit zijn laders van het merk DBT en die zijn niet uitgeschakeld.
Wil je maximale zekerheid lees dan de recentste gebruikerservaringen van elke lader die je gaat bezoeken.
BREDA – BORDEAUX
* Ionity heeft ChaDeMo/AC43 alleen aan de oostzijde van de A10 (terugreis)
** Alleen Carte Bancaire of Freshmile laadpas
Maastricht – Marseille (Route Soleil)
Vertrek je vanuit Oost of Noord-Nederland of heb je een auto met CCS aansluiting? Reis dan ‘over’ Duitsland en Zwitserland naar Marseille. Dat is ongeveer 150km extra maar het bespaart je veel zorgen. Het stuk tussen Luxemburg en Lyon is namelijk het lastigste traject met de minste snelladers.
Volg vanaf Venlo of Arnhem de volgende borden: Keulen / Koblenz / Mannheim / Karlsruhe / Basel / Bern / Lausanne / Genéve. Je komt langs meer dan 100 snelladers via deze route. Vanuit Genéve rijdt je Frankrijk in. Bijvoorbeeld via deze snellader en dan via de A40 naar deze snellader bij Lyon (143km) Vervolg je reis vanaf stap 8 in de tabel.
Dan de vraag welke laadpas je mee moet nemen. In het binnenland van Frankrijk komt FreshMile als een van de beste uit de test, maar ook diverse Nederlandse laadpassen doen het steeds beter. Je kunt de passen die in Frankrijk goed werken terugvinden door bij Laadpas Top10 te filteren op ‘Frankrijk’.
Bon Voyage!
— Maarten Hachmang
Update 26-06-20 @ 17:54, Toevoeging tbv Tesla bestuurders verwerkt.