Shell is bezig met een inhaalslag voor wat betreft snelladers in Nederland en Europa. Nederland kent inmiddels ruim 30 van deze stations en het worden er snel meer. Meer dan de helft van deze stations is neergezet in samenwerking met technologiepartner Allego, zoals Shell dat zelf uitlegt.
Daarnaast is het introductietarief sinds oktober 2019 slechts €0,35 per kWh, wat hetzelfde is als het tarief van een gemiddelde laadpaal op straat. Goeie deal!
Problemen
Maar de problemen bij Shell blijven zich opstapelen. Zo wordt er bij veel stations nog steeds het dubbele tarief (€0,69/kWh) in rekening gebracht. Dit probleem speelt al sinds oktober 2019 en is -helaas- nog steeds actueel.
Een ander probleem is dat de stations die nu geplaatst worden niet meer door Allego worden ge-exploiteerd maar door Shells’ dochter NewMotion. Dat betekent dat NewMotion de exploitant is van deze snelladers. Daar is opzich niets mis mee, maar bij klachten of storingen verwijst Shell de bellers nog steeds naar Allego, en dat is onhandig.
Deze stations zijn niet in beheer bij Allego en de callcenter medewerker ‘kent’ het laadstation waarvoor gebeld wordt dan niet. Dit levert merkwaardige praktijksituaties en praktijk gesprekken op:
Een derde probleem is dat NewMotion als Exploitant veel minder laadpassen accepteert zoals bij de Allego versies. Bij laadpalen op het Allego platform kun je praktisch elk stukje plastic gebruiken, daar worden ruim 100 laadpassen geaccepteerd uit heel Europa. In de praktijk betekent dit dat je er met elke laadpas terecht kunt. Dat is niet alleen erg fijn voor toeristen met laadpassen uit het buitenland, maar ook voor de Nederlander die buitenlandse laadpassen gebruikt.
Hoewel op de site van Shell de belofte staat dat er met elke laadpas geladen kan worden, kan Shell deze belofte bij de Newmotion-snelladers niet waarmaken. Hier wordt ongeveer 1/3e van de laadpassen geaccepteerd in vergelijking tot de Shell Recharge stations die door Allego worden geëxploiteerd. En dat is een probleem. Bij het Shell Recharge station Langs de A12 bij de Reeuwijk werkt jouw laadpas dus prima maar bij ‘De Slaag’ aan de A1 nabij Baarn/Amersfoort wordt deze laadpas doodleuk geweigerd.
Ook de ‘Allego pay-as-you-go’ optie die Shell aanraadt werkt niet bij Shell Recharge punten met Newmotion als Exploitant.
Dit zorgt ervoor dat op al deze stations maar één derde van de bekende laadpassen wordt geaccepteerd. De populairste laadpas van Europa Maingau bijvoorbeeld -die bij alle snellaad stations van o.a. Fastned, Allego en Ionity wordt geaccepteerd- werkt niet op deze stations en ook laadpassen van toeristen zoals die van Enel-X uit Italië of E.On Drive Sweden worden op de Newmotion variant van de snelladers allemaal geweigerd.
Het vierde probleem is dat al deze zaken ook in het buitenland spelen. In Duitsland is de Maingau laadpas ook populair en ook daar wordt deze pas geweigerd bij de NewMotion varianten van de Shell Recharge laadpunten.
Wat moet er nu gebeuren? Het volgende huiswerk lijstje is voor het Shell Recharge projectteam:
HUISWERK VOOR SHELL
- Zorg ervoor dat er een callcenter is dat élke Shell Recharge Snellader ként én berijders met problemen kan helpen bij het bedienen van deze snelladers, zoals het vanaf afstand kunnen starten van de lader.
- Stop met het in rekening brengen van dubbele kosten bij een aantal Shell Recharge stations.
- Zorg ervoor dat ook bij de snelladers met NewMotion als exploitant alle laadpassen worden geaccepteerd. Het weigeren van veel laadpassen helpt de transitie niet verder.
- Stop met het verwijzen naar de Smoov app voor al jullie laadpunten, of zorg ervoor dat ook de NewMotion laadpunten met deze Smoov app te bedienen zijn.
- Los deze problemen ook in het buitenland op.
Wat je zelf kan doen
Tot deze problemen zijn opgelost kun je als EV rijder in elk geval op Laadpastop10.nl filteren welke passen bij ALLE Shell Recharge stations werken. Zo kom je niet voor verassingen te staan. To be continued.